SEO: niet zo moeilijk als je je houdt aan deze belangrijke optimalisatie-principes

Inderdaad, Zoekmachine Optimalisatie, ofwel SEO, kan soms behoorlijk ingewikkeld lijken. Maar vaak worden de factoren die daarbij een rol spelen – bewust of onbewust! – extra gecompliceerd gemaakt. Bovendien is het vaak ook gissen welke variabelen een definitieve rol spelen in de definitieve ranking door zoekmachines, waaronder Google. De gebruikte algoritmes worden nu eenmaal niet openbaar gemaakt – het heeft dan ook weinig zin om daarover te gaan speculeren.

Toch hoeft SEO hoeft niet zo moeilijk te zijn. Althans, als je je houdt aan deze belangrijke optimalisatie-principes. Gebruik ten eerste je gezond verstand en volg onderstaande, gestructureerde methode om je site te optimaliseren. Zonder enige twijfel verbeter je in no-time de online vindbaarheid van je site en krijgt deze uiteindelijk een veel betere ranking.

Technische optimalisatie

Het gaat erom dat de inhoud op je site gestructureerd en optimaal geïndexeerd is en dat zoekmachines de inhoud ervan goed kunnen verkennen en lezen. Daarnaast is het van belang is dat je gebruik maakt van een goed en logisch Content Management Systeem, zoals WordPress, en dat je niet al te veel gebruik maakt van vage of zelfs slechte plug-ins. Daarnaast is het – voor zoekmachines – belangrijk dat je site responsive is, of met andere woorden: goed is te bekijken op mobiele apparaten. Verder is de laad-snelheid van de verschillende pagina’s en onderdelen natuurlijk cruciaal. Voor kleinere sites is dit misschien minder relevant, maar juist voor grotere, op maat gemaakte sites met honderden of miljoenen pagina’s, is technische SEO van het grootste belang.
De truc is om ervoor te zorgen dat je web-ontwikkelaar de interactie tussen websiteontwerp, ontwikkeling en SEO goed begrijpt en met die kennis en ervaring een snelle en mobiel geoptimaliseerde website kan bouwen.

On-site optimalisatie

Deze vorm van optimalisatie vindt plaats op het niveau van zowel de website in z’n geheel als op pagina-niveau. Er is wel degelijk een overlapping met technische SEO. On-site optimalisatie begint daarom met een goed gestructureerde hiërarchie van de inhoud. Heb je dat op orde, dan is optimalisatie relatief eenvoudig. Belangrijke aspecten zijn hierbij

  • Zoekwoorden: begrijp de taal van je doelgroep.
  • Duidelijke URL’s: zorg ervoor dat elke URL duidelijk aangeeft waar de pagina(‘s) over gaan
  • Pagina titels: zorg voor duidelijke trefwoorden binnen pagina titels.
  • Metatags: gebruik ‘keywords’ en ‘beschrijving’ als korte advertentieteksten om duidelijk en helder aan te geven waar je pagina over gaat
  • Inhoud optimalisatie. Gebruik duidelijke trefwoorden of variaties variaties daarvan in de teksten op je pagina’s
  • Goede gebruikerservaring (UX): zorg ervoor dat je site er goed uitziet en dat zowel het gebruik en als navigatie prettig is en niet tot irritatie leidt
  • Call-tot-action: zorg ervoor dat het voor gebruikers duidelijk is wat er gebeurt als ze je site bekijken. Verrassen mag, irriteren nooit.

Inhoud

Content is King. Dat geldt ook – en wel heel in het bijzonder – voor een goede website. Hoe mooi je site er ook uitziet, hoe veel mooie effecten en links je ook gebruikt: het is niet meer dan de verpakking van je inhoud, van de boodschap die je wilt uitdragen. Want met inhoud vertel je je klanten en prospects hoe je ze kunt helpen hun doelen te bereiken:

  • Presentatie en contact: wat je bedrijf doet en waar je bent gevestigd en hoe je bent te bereiken
  • Marketing: waarmee en hoe kun je prospects interesseren voor wat je ze te bieden hebt en positioneer je je bedrijf als deskundig op je gebied?

Ten slotte

Realiseer je hoe belangrijk SEO is en welke verschillende gebieden hier invloed op hebben. Vergeet daarbij niet de impact van klant-beoordelingen, portfolio’s getuigenissen en casestudies. En heb je serieuze plannen om je site te gaan optimaliseren? Neem dan goed de tijd tijd om na te denken wie je klanten zijn en waarmee je ze kunt triggeren. Ben je bijvoorbeeld een lokaal bedrijf? Dan is het duidelijk dat lokale SEO enorm belangrijk: adres, locatie en bereikbaarheid zijn dan cruciale aandachtspunten. Kortom: denk logisch na, zorg voor een goed gestructureerde site en geef veel aandacht aan de inhoud. En zorg ervoor dat je goed communiceert met je webontwikkelaar over de punten waar je verbetering ziet en waar je je site wilt optimaliseren. Als je gebruik maakt van bovenstaande tips hoeft een goede vindbaarheid door zoekmachines niet zo moeilijk te zijn en kun je binnen een aantal dagen of weken veel betere rankings tegemoet zien!