Bewezen online tactieken om tijdens de feestdagen Brand Awareness bij je klanten te bouwen

Met de feestdagen in het vooruitzicht liggen er ook weer volop kansen om de band met je klanten en prospects te versterken. Alleen online aanwezig zijn, is niet voldoende. Het opbouwen van brand awareness betekent dat je je moet onderscheiden van je concurrenten, waarde rondom je merk en bedrijf moet creëren en een stevige digitale voetafdruk moet achterlaten zodat klanten en prospects je blijven volgen – tot en ná de feestdagen.

Holiday Season

Gepersonaliseerde en gesegmenteerde inhoud

Gelukkig kun je tegenwoordig vrij eenvoudig en snel– onder andere door deep machine learning en analytische informatie – gerichte en gepersonaliseerde inhoud creëren. Inhoud die aantrekkelijk is voor verschillende doelgroepen en die je kunt classificeren naar demografie, inzicht, interesses, online gedrag, zoekopdrachten en sociale mediaplatforms.

Content Marketing: op de juiste manier inzetten

Content marketing moet consistent zijn, toegevoegde waarde bieden en merkbewustzijn opbouwen. Gebruik daarom een goed content management systeem voor het creëren van consistente, dynamische inhoud en verspreid die goed doordacht over de pagina’s van je website en sociale media. Zorg daarbij voor een goede planning, blogsjablonen en denk goed na over zoekwoorden en beschrijvingen. Je kunt deze inhoud het beste aanvullen met kwalitatief goed beeldmateriaal (foto’s illustraties), hashtags, pakkende titels, unieke URL’s of desnoods een aparte landing-pagina.
Begin daarom dit seizoen vroeg met het inzetten hiervan: zo kun je testen wat wel en niet werkt, response meten en vervolgens je strategie gedurende het seizoen verfijnen.

Value Proposition

In het huidige, grillige online landschap is het noodzaak om je merk goed neer te zetten. Zorg er daarom voor dat zowel je branding als je content marketing duidelijk aangeven waarin je merk zich onderscheid en benadruk krachtig je unieke waarde. Definieer dat ene dat je net even wat beter doet dan de rest en gebruik dit argument om je klanten extra meerwaarde te bieden. Het versterken van je unieke propositie zal niet alleen brand awareness creëren, maar sowieso ook meer traffic genereren.

Storytelling

Consumenten reageren veel beter op emotionele triggers dan op een traditionele sales-pitch. Door de verhoogde koopbereidheid tijdens de feestdagen is de aandacht van consumenten veel beter te vangen en staan ze veel meer open voor allerleid (koop)prikkels.
Het is aan jou als ondernemer/ merkenbouwer om van die extra gevoeligheid gebruik te maken en hier op een juiste manier op in te spelen. Focus je marketing tijdens te feestdagen: breng eventuele bijdrages aan goede doelen onder de aandacht, of zet storytelling in. Bouw een verhaal rond je merk, personifieer achterliggende gedachten van je bedrijf en visualiseer deze.
Juist in deze periode helpt brand awareness je om met je klanten te verbinden en een extra dimensie toe te voegen. Zo wordt je bedrijf of merk minder abstract, menselijker en geef je het meer waarde. Echte waarde. Daarmee kun je rekenen op meer interesse en engagement van al je doelgroepen.